lauantai 19. tammikuuta 2013

Kenen tontille sisältöstrategia kuuluu?


Sisältöstrategian (SS) suunnittelu on liiketoiminnan suunnittelua ja siksi sen pitää olla linjassa liiketoimintatavoitteiden kanssa. SS ei ole viestintää eikä pelkästään markkinointia, vaan tärkeimmille asiakasryhmille kohdennettua tiedonvälitystä ja näkemysten esittämistä. Sisältöstrategian avulla yritys tai organisaatio hakee itselleen vahvaa asemaa markkinoilla. Miten tulokset näkyvät? Muun muassa helpompina myyntineuvotteluina, tarjouspyyntöinä, kyselyinä seminaaripuhujiksi ja viraalisuuden kasvussa kun yrityksen tarjoamia kiinnostavia aineistoja verkossa aletaan jakaa. Kun tämä on sisältöstrategian funktio yrityksissä, kenen tontille se kuuluu, kuka sitä tekee?

Omasta kokemuksestamme kumpuaa edelliseen kysymykseen vahva näkemys: yritysjohto, liiketoimintajohtajat, kehitysjohtajat, myyntijohtajat. Lyhyesti sanottuna henkilöt, joiden vastuulle kuulu yrityksen kehittäminen ja liiketoimintatavoitteiden saavuttaminen. Alla viisi vahvaa väitetä miksi asia on näin:

1. Sisältöstrategia tehdään tärkeimpiä asiakkaita varten. Asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt ovat sisältöstrategian suunnittelussa avainasemassa. Ulkopuolinen fasilitaattori voi toki ohjata ja kaivaa esiin yrityksen asiakkaita kiinnostavat sisältöteemat, mutta tieto ja näkemykset sinänsä tulevat joko suoraan asiakaspalautteista, myyjiltä tai asiakaspalvelusta.

2. Sisältöstrategialla on vahva linkki liiketoimintaan. Sisältöjen tuottaminen kohdistetaan sille liiketoiminta-alueella, millä yritys haluaa menestyä vahvemmin ja nostaa profiiliaan. Sisältöjen tuottaminen asiakkaiden näkökulmasta tästä näkökulmasta ei ole viestintää, vaan vahvaa myynnin tukea.

3. Sisältöstrategia ei ole viestintää. Sisältöstrategia on asiantuntijuuden välittämistä ja asiakkaiden tiedontarpeiden (hiljaistenkin) esiin kaivamista, pohdintaa alan trendeistä ja kiinnostavia näkökulmia alan kehityksestä. Se on ajattelua, jota vain alan asiantuntijat voivat kertoa.   

4. Sisältöstrategia on pitkän ajan jatkumo ja tavoitteellista tekemistä, jolla rakennetaan tietä mielipidejohtajuuteen. Sisältöstrategia ei ole kampanja. Kun se suunnitellaan tärkeimmille kohderyhmille ja etenkin osaamisintensiivisillä B2B-markkinoilla, tuloksia ei tule heti. Tulokset näkyvät ja vahvistuvat systemaattisen työn tuloksena ja hiljalleen oman alansa mielipidejohtajuuden tavoittamisella.    

5. Sisältöstrategian toteuttaminen vaatii organisaation läpileikkaavaa yhteistyötä tavoitteiden saavuttamiseksi. Sisältöstrategia kuuluu yrityksessä kaikille. Se on 2000-luvun tapa edistää liiketoimintaa verkon avulla. Se tarvitsee taakseen liiketoimintaosaamista, yrityksen oman alan asiantuntijoita, myynnin näkemyksiä, hyviä sisällöntuottajia sekä ymmärrystä verkosta alustana sekä erityisesti osaamista verkkokäyttäytymisestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti