Sisältöstrategian (SS) suunnittelu on liiketoiminnan suunnittelua
ja siksi sen pitää olla linjassa liiketoimintatavoitteiden kanssa. SS ei ole
viestintää eikä pelkästään markkinointia, vaan tärkeimmille asiakasryhmille kohdennettua
tiedonvälitystä ja näkemysten esittämistä. Sisältöstrategian avulla yritys tai
organisaatio hakee itselleen vahvaa asemaa markkinoilla. Miten tulokset
näkyvät? Muun muassa helpompina myyntineuvotteluina, tarjouspyyntöinä,
kyselyinä seminaaripuhujiksi ja viraalisuuden kasvussa kun yrityksen tarjoamia
kiinnostavia aineistoja verkossa aletaan jakaa. Kun tämä on sisältöstrategian
funktio yrityksissä, kenen tontille se kuuluu, kuka sitä tekee?
Omasta kokemuksestamme kumpuaa edelliseen kysymykseen vahva
näkemys: yritysjohto, liiketoimintajohtajat, kehitysjohtajat, myyntijohtajat.
Lyhyesti sanottuna henkilöt, joiden vastuulle kuulu yrityksen kehittäminen ja
liiketoimintatavoitteiden saavuttaminen. Alla viisi vahvaa väitetä miksi asia
on näin:
1. Sisältöstrategia tehdään
tärkeimpiä asiakkaita varten. Asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt
ovat sisältöstrategian suunnittelussa avainasemassa. Ulkopuolinen
fasilitaattori voi toki ohjata ja kaivaa esiin yrityksen asiakkaita
kiinnostavat sisältöteemat, mutta tieto ja näkemykset sinänsä tulevat joko suoraan
asiakaspalautteista, myyjiltä tai asiakaspalvelusta.
2.
Sisältöstrategialla on vahva linkki liiketoimintaan. Sisältöjen tuottaminen
kohdistetaan sille liiketoiminta-alueella, millä yritys haluaa menestyä
vahvemmin ja nostaa profiiliaan. Sisältöjen tuottaminen asiakkaiden
näkökulmasta tästä näkökulmasta ei ole viestintää, vaan vahvaa myynnin tukea.
3. Sisältöstrategia
ei ole viestintää. Sisältöstrategia on asiantuntijuuden välittämistä ja
asiakkaiden tiedontarpeiden (hiljaistenkin) esiin kaivamista, pohdintaa alan
trendeistä ja kiinnostavia näkökulmia alan kehityksestä. Se on ajattelua, jota
vain alan asiantuntijat voivat kertoa.
4. Sisältöstrategia
on pitkän ajan jatkumo ja tavoitteellista tekemistä, jolla rakennetaan tietä
mielipidejohtajuuteen. Sisältöstrategia ei ole kampanja. Kun se
suunnitellaan tärkeimmille kohderyhmille ja etenkin osaamisintensiivisillä B2B-markkinoilla,
tuloksia ei tule heti. Tulokset näkyvät ja vahvistuvat systemaattisen työn
tuloksena ja hiljalleen oman alansa mielipidejohtajuuden tavoittamisella.
5. Sisältöstrategian
toteuttaminen vaatii organisaation läpileikkaavaa yhteistyötä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Sisältöstrategia kuuluu yrityksessä kaikille. Se on 2000-luvun tapa edistää
liiketoimintaa verkon avulla. Se tarvitsee taakseen liiketoimintaosaamista,
yrityksen oman alan asiantuntijoita, myynnin näkemyksiä, hyviä
sisällöntuottajia sekä ymmärrystä verkosta alustana sekä erityisesti osaamista
verkkokäyttäytymisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti